Bildet er hentet fra http://hawkmenblues.blogspot.no/2012/10/caprinos-eventyrlige-verden-ivo-caprino.html
Filmen er laget av Ivo Caprino (1920-2001), og viser begynnelsen av Caprinos karriere som filmregissør og animatør (Filmrommet 2013, (tatt ut 11/2-14) Norsk animasjon er 100 år: http://www.filmrommet.no/content/news/article.aspx?id=1692&pageid=2064). I denne filmen benyttet Caprino seg av en egen patentert metode som han benyttet fram til 60-årene. Metoden gikk ut på at dukkene hadde festet tolv strenger på seg, til ulike kroppsdeler som skulle beveges. Strengene ble styrt av et klaviatur, og når dukkeføreren spilte på klaviaturet beveget dukkene seg (Store norske leksikon 2011 (tatt ut 11/2-14) Ivo Caprino: http://nbl.snl.no/Ivo_Caprino). "Musikk på loftet" var første norske fargefilm i kinoformat 35mm og handler om Lars og Lotte som har en musikkhandler til far. Lars og Lotte ødelegger alle instrumentene som faren vil at de skal spille på, helt til Ole Lukkøye kommer.. (Wikipedia 2013, (tatt ut 12/2-14) Musikk på loftet/En dukkedrøm: http://no.wikipedia.org/wiki/Musikk_p%C3%A5_loftet/En_dukkedr%C3%B8m).
En smakebit av filmen kan ses på Filmarkivet http://www.filmarkivet.no/film/details.aspx?filmid=42901
Undervisningsopplegg på 2 undervisningstimer, samt vurderingskriterier
Jeg har skrevet undervisningsopplegget etter den didaktiske relasjonsmodellen (Nielsen, L. M. 2009, Fagdidaktikk for kunst og håndverk i går – i dag – i morgen, Universitetsforlaget AS, Oslo).
Mål
Jeg har tatt utgangspunkt i et kompetansemål i visuell kommunikasjon etter 10.trinn:
eleven skal kunne vurdere
ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film,
nettsteder og dataspill (Utdanningsdirektoratet 2006, (tatt ut 14/2-14) Læreplan i kunst og håndverk - kompetansemål: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=-1654775316).
Læreren har forenklet kompetansemålet og gått gjennom oppgaven og forventningene sammen med elevene, slik at elevene vet hva som forventes av dem.
Lokalt læringsmål: Elevene skal finne visuelle virkemidler og budskap i animasjonsfilmen "Musikk på loftet".
Virkemidler kan være bildeutsnitt, lys, lyd, symboler, kontraster, rytme (klipperytme), farger, scenografi som viser dybde, bevegelse med mer.
Elev- og lærerforutsetninger
Elevene har hatt undervisning tidligere, hvor de har lært om virkemidler i film. Dette repeteres før elevene får se filmen, slik at det er friskt i minnet og elevene har klarere tanker om hva de skal se etter. Lærer har gjort om kompetansemålet til lokalt læringsmål. Elevene jobber i grupper, bestående av fire elever.
Rammefaktorer
Tiden som står til rådighet er to undervisningstimer, hvor elevene får se filmen og deretter jobber i grupper.
Arbeidsmåter
Først vises filmen som varer i cirka 24 minutter, felles for klassen. Deretter går elevene sammen fire og fire og jobber med virkemidler. Gruppene leverer en skriftlig besvarelse til lærer, samt at det blir en kort presentasjon fra gruppene på slutten av økten.
Innhold
Gjennom denne oppgaven får elevene jobbet mer med analysering av film og med kompetansemålet jeg har benyttet. Ved å jobbe i grupper kommer elevene med innspill som de andre kanskje ikke hadde tenkt på og får på den måten jobbet mer aktivt med oppgaven, som bidrar til bredere læring. Samtidig tilegner elevene seg læring om animasjonshistorie og om Ivo Caprino.
Vurdering
Utgangspunktet for vurderingen er målene og forventningene som er satt opp og delt inn i lav, middels og høy måloppnåelse.
Lokalt læringsmål
|
Lav
|
Middels
|
Høy
|
Elevene skal kunne finne
visuelle virkemidler og budskap i animasjonsfilmen «Musikk på loftet».
|
Jeg kan
nevne virkemidler i
filmen
|
Jeg kan
nevne virkemidler og
budskap i filmen og si noe om hvordan virkemidlene virker i filmen.
|
Jeg kan
fortelle om virkemidler og
budskap i filmen og diskutere hva slags virkning virkemidlene har for filmen
og hvordan budskapet kommer fram.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar